LOVE STORY is not about LOVE IS CINTA


Pelik gak tajuk tu, tapi menangis jugak aku tgk cite nie berbanding Love is Cinta, lakonan heroin dan hero yg sama, cuma cerita ni agak heavy sikit than before. Eventhough dah release 11 bulan yang lepas, baru semalam aku dpt tgk di saluran Pelangi 142, Astro.


haaa..tara! kata Baim Wong. 

Hehehe. Tetibe nak nyanyi dari bait-bait ni:

"love story let’s make a history
sejarah kisah cinta kita menguasai bumi
mengalahkan semua yang paling terindah

love story let’s make a history
biarpun seribu bencana meremukkan tubuh kita
namun cinta kita tetap akan utuh"


-Melly Goeslow feat Irwansyah : Love Story



mengisahkan tentang Ranti dan Galih (Acha Septriasa-Irwansyah) selalu bersama-sama sejak muda, yang akhirnya menyemaikan cinta di hati mereka. Di tempat mereka ni tak ada sekolah. So, Ranti dan Galih harus melakukan perjalanan yang cukup jauh untuk bersekolah dalam terik dan hujan. Ranti dibantu Galih membuat patung kayu seorang guru, Ranti bercita-cita menjadi guru di kampungnya. Galih bertekad untuk merealisasikan mimpi Ranti.




Ranti dan Galih mulai menginjak usia remaja dan keduanya seperti tak terpisahkan. Akan tetapi adat masyarakat melarang Galih dan Ranti untuk bersatu. Ada kepercayaan kalau dari desa Galih dan desa Ranti yang terpisahkan sungai menikah, akan mengakibatkan bencana. (syirik kalau difikirkan). Keduanya berpisah ketika Galih harus ikut orang tuanya pindah ke kota. Sejak saat itu, tahun demi tahun dilalui Ranti tanpa Galih. Penantian cinta Ranti sgt utuh dan berharap satu ketika Galih akan kembali


Setelah bertahun-tahun Ranti menunggu, akhirnya Galih kembali. Galih datang untuk mewujudkan impian mereka. Galih ingin membangun sebuah sekolah untuk Ranti mengajar, lengkap dengan kincir air untuk sumber elektrik. Ranti dan Galih sedar kalau mereka tak akn dipisahkan. Tetapi penduduk kg kat situ boikot sebab Galih melamar Ranti. (takut ditimpa bencana).


Galih habis-habisan berusaha mewujudkan pembangunan sekolah. Galih mengisi hari-harinya dengan kerja tanpa kenal waktu, sedangkan Ranti disekat oleh ayahnya sedangkan nenek Ranti tidak mampu utk menolong Ranti kerana takut terjadi sesuatu. Sampai akhirnya Galih mula sakit. Penduduk menganggap sakit Galih, seperti juga kejadian yang menimpa Wagie, siswa yang mati ketika pergi ke sekolah dengan mengambil jalan pintas, adalah sebagai akibat pelanggaran adat.




Galih bersikap keras dengan membantu Ranti menyiapkan sekolah dan kincir angin, namun di saat yang sama sakitnya semakin parah. Perjuangan cinta mereka ternyata sulit menyentuh hati penduduk disitu. Penyakit Galih sudah sedemikian parah, Ranti tidak bisa merawatnya kerana Ranti terus didera dan disekat oleh ayahnya.

Akhirnya sebuah sekolah berdiri lengkap dengan kincir air. Kekuatan cinta Galih dan Ranti membetulkan pandangan keliru yang melarang dua hati untuk bersatu, menganggap bahawa sesuatu yang diberikan oleh Allah, bukan sia-sia, tetapi satu hadiah istimewa.




*saat aku tgk irwansyah mati..berjurai-jurai air mata ku! tak dapat dibendung lagi, awesome work from Acha Septriasa yang baru2 ini memenenangi 'Aktress Terbaik' di Festival Filem Greece menerusi Filem ini, 'Love Story'. Greece tu! Congrats!

Nilai yang aku dapat dari cerita ni, nilai sebuah erti PENGORBANAN. itu keyword cerita ni, walau ape saja badai yg melanda, sedikit pun tak akan merubah cinta kita terhadap kekasih kita. Pergh, benci nak keluarkan ayat2 mcm ni, but i have to.

so, sebabkan cite nie kasi aku nangis kaw2, aku bg 4.5/5 bintang. Great! Tetibe teringat H.J.A, die sudi pinjamkan bahu die utk aku menangis. thanks. syg kamu.


No comments :